måndag 7 december 2009

Batik Golden Web Spider

Tillbringade dagen med att kolla på spindlar, ormar och ödlor. Försökte identifiera min favoritäckelrysningspindel efter att en "känd fjortisbloggare"(?) käckt påstått att den är jättegiftig. I mitt huvud var den snäll och ofarlig, just för att de lät den bo kvar i spindelnätet som den vävt över hela vår altan på ön! Eftersom de med påkar och stampande fötter jagade en ödla som var "no poison", så borde de väl bränt nätet och friterat spindeln om den varit giftig?

Det var den inte, eller ja, giftet är "potent men inte dödligt" (känns lugnande?), "det påminner om svarta änkans, men inte i närheten lika kraftfullt" (oookej), men ett bett lär göra ont...om man ser de där gaddarna. (Den på bilden var större än min hand). Men den är vacker och den kallas Batik Golden Web Spider, Nephila antipodiana, och precis som de säger spinner den ett gyllene nät som inte går sönder för något (inte enorma skalbaggar, inte en flipfloptoffel, inte monsunregn). Den var förtrollande och jävligt läskig att ha inpå de stunder när kvinnokaoset tog över och hjärnan tänkte: "DentänkertasiginhärochlindainmigisittnätochsprutamigmedgiftochväxasigenormOCH ÄTA MIG!" (Man är inte så rationell ibland). Förtrollande och magisk, den rörde benen och spann sitt guld - var någon japanska folksaga som sa något om att de kunde förvandlas till en förförisk kvinna? (Nä, jag drar gränsen väldigt långt ut nu) - och well, jag skulle falla direkt. (Om hon inte hade åtta ben och två gaddar).

Efter att ha kollat igenom den Sydostasiatiska faunan är jag lätt skräckslagen och förvånad över att jag lever. Med tanke på att mina husdjur lätt kan identifieras som olika typer av Vipers, (mina takormar, den gröna söta snoken jag sa åt mamma att låta bo kvar i deras bungalow) och, tadaaa kobror! Till och med getingar, grodor och ödlor kan räknas som farliga och jag vill naturligtvis kela med all of the above. Dumma jävla farang.

För att inte äckla er avslutar jag med en klassiker, tokay geckon, vilka har inte hört dem sjunga hela nätterna i asien? Vilka har inte velat göra en van Gogh med öronen efter några månader i djungeln, strax efter regnet när alla geckos tycks vakna till för att vråla "tock, tock, tock-eh...tock, tock, TOCK-EH" såpass att det överröstar alla andra ljud, trafiken, musiken, tanken. Nej just det, vi alla har en relation till de små älsklingarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar